Pemimpin: Amanah Dari Allah

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

Allah berfirman di dalam Al-Quran,

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ ۚ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi “orang dalam” (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya”

[Surah Aali Imran 118]

Ibn Khaldun berkata:

“Melantik pemimpin adalah wajib dan kewajipan tersebut dapat diketahui dalam syarak dengan ijmak para sahabat dan tabiin kerana para sahabat Rasulullah SAW ketika wafatnya Baginda, mereka bersegera memberi taat setia kepada Abu Bakar RA dan menyerahkan kepadanya urusan mereka. Demikianlah pada setiap zaman dan perkara ini telah tetap sebagai ijmak yang menunjukkan kewajipan melantik pemimpin.” 

al-Muqaddimah, hlm. 191)

Namun begitu, pemimpin yang bijak haruslah mengenalpasti siapakah yang berada disekelingnya, samada mereka itu golongan yang inginkan kebaikan dalam pemerintahanya atau mereka adalah golongan yang menghasutnya untuk melakukan keburukan dan kejahatan.

Saidatina Aisyah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda:

“Apabila Allah menghendaki kebaikan bagi seorang ketua, maka Allah menyiapkan baginya penasihat yang jujur. Jika ketua itu terlupa, dia mengingatkannya. Jika ketua dalam keadaan ingat, dia akan menolongnya. Apabila Allah inginkan keburukan kepada seorang ketua, akan dijadikan kepadanya penasihat yang jahat. Jika ketua terlupa, dia tidak mengingatkannya. Jika ketua dalam keadaan ingat, dia tidak membantunya.”

(Riwayat Abu Daud dengan sanad baik di atas syarat Imam Muslim)

Setiap dari pemimpin haruslah memiliki penasihat dan “golongan kanan” yang sentiasa mengingatkannya kepada Allah dan tentang Hari Akhirat agar ia akan sentiasa memimpin dengan kebenaran dan kejujuran. Mereka ini sangat penting dan perlu di dalam tampuk kepimpinan supaya dapat mengingatkan semua pimpinan daripada melakukan dosa dan kezaliman yang menyebabkan ketidakadilan dan kerosakkan.

Imam al-Ghazali berkata:

الدِّينُ أُسٌّ والسُّلْطَانُ حَارِسٌ وَمَا أُسَّ لَهُ فَمَهْدُومٌ وَمَا لَا حَارِسَ لَهُ فَضَائِعٌ

Maksudnya“Agama itu adalah asasnya sedangkan pemerintah sebagai pengawalnya. Apa yang tidak ada asasnya, nescaya boleh membawa keruntuhan dan apa yang tidak ada pengawalnya akan menjadi hilang.”

 ( al-Iqtisad fi al-I’tiqad, hlm. 128)

Imam Mawardi pula menyebut:

الإمَامَةُ مَوضُوعَة لِخلَافَةِ النُّبُوَّةِ فِي حِرَاسَةِ الدِّينِ وَسِيَاسَةُ الدُّنْيَا بِه

Maksudnya“Imamah atau pemimpin utama adalah menjadi pengganti kenabian dalam mengawal agama dan bersiyasah dunia dengan agama.” 

(al-Ahkam al-Sultaniyyah, hlm. 5)

Sesungguhnya setiap pimpinan itu adalah AMANAH yang besar dari Allah SWT. Sesiapa yang menunaikan haknya, maka dia akan memperolehi kebahagiaan abadi yang tiada tandingannya. Tetapi barang siapa yang gagal melaksanakan haknya, dia akan memperoleh kesengsaraan yang tiada toloknya melainkan kekufuran kepada Allah SWT. sebagaimana sabda Nabi SAW:

مَا مِنْ عَبْدٍ يَسْتَرْعِيهِ اللَّهُ رَعِيَّةً ، يَمُوتُ يَوْمَ يَمُوتُ وَهُوَ غَاشٌّ لِرَعِيَّتِهِ ، إِلاَّ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ

Maksudnya: “Tiada di kalangan hamba yang diberikan kepimpinan untuk memimpin rakyatnya dan dia mati dalam keadaan menipu rakyatnya di bawah pimpinannya, melainkan Allah mengharamkan ke atasnya syurga.”

Riwayat Imam al-Bukhari (7150) dan Muslim (142)

Akhirul Kalam, mari kita hayati Sabda Rasullulah SAW

عَلَى الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ السَّمْعُ وَالطَّاعَةُ، فِيمَا أَحَبَّ وَكَرِهَ، مَا لَمْ يُؤْمَرْ بِمَعْصِيَةٍ، فَإِذَا أُمِرَ بِمَعْصِيَةٍ فَلاَ سَمْعَ وَلاَ طَاعَةَ

Maksudnya: “Setiap orang Islam wajib mendengar dan mentaati dalam perkara yang dia sukai dan perkara yang dia benci, kecuali dia diperintah melakukan maksiat. Maka dia tidak boleh mendengar atau mentaati.

Riwayat al-Bukhari (6725) Muslim (1839)

Wallahualam

Masjid Di Hatiku

بَشِّرِ الْمَشَّائِينَ فِي الظُّلَمِ إِلَى الْمَسَاجِدِ بِالنُّورِ التَّامِّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

Maksudnya: “Berilah khabar gembira kepada orang yang berjalan kaki membelah kegelapan malam menuju ke masjid-masjid dengan cahaya yang sempurna pada hari kiamat.”

Riwayat Abu Daud (561)

Lagi Artikel

Ikut Kami